Fortsätt till huvudinnehåll

Gud är kärlek

Jag är trött på hur liberala pastorer och undervisare förminskar Guds kärlek till att passa sin egna universialism och popikonsbild av Jesus. Gud är helig och hans kärlek har väldigt lite att göra med vår vridna bild av den.

Gud är kärlek, men kärleken är inte Gud. Ändå gör många (i praktiken) en sådan tolkning. Gud blir för dem synonymt bara med deras egna vridna tolkning av kärleken. Fast Gud är inte kärlek, inte enligt en sådan bokstavlig tolkning. När Paulus beskriver Gud som kärlek börjar han med att kärleken är från Gud och att man inte kan vara utan kärlek och samtidigt känna Gud. Det är omöjligt då kärleken är en del av Guds natur, det är en del av Kristus, en del av den vi formas efter. Guds kärlek har varit med i allt skapande och är fortfarande med i allt han gör. För det är en sådan central del av hans karaktär att Paulus kunde säga att Gud är kärlek. Därför är Gud kärlek!


Vi måste vara försiktiga med hur vi använder begreppet. Det innebär inte att kärleken prioriterar ned Guds rättvisa eller ersätter något annat av Guds attribut, inte ens hans vrede. Lika farligt är det att blanda ihop Guds kärlek med vår materialistiska, romantiska eller kanske rent sexuellt laddade bild av kärleken. Guds kärlek är något helt annat än begär, lust och sådan i slutändan själviskhet. Den kärleken Gud har är onaturlig för oss. Vi kan inte älska Gud utan hans ingripande, det är en främmande kärlek för våra hjärtan av sten. Den är övernaturlig. Det är som med tron för oss, som måste skänkas som en gåva från Gud själv. Han måste först ge oss ett nytt hjärta och vi måste födas på nytt. Det är väl ändå det stora, att Gud kom för att rädda oss medan vi fortfarande var syndare i uppror och fiende till honom. När vi var förlorade fanns vi av vår Herre, och han älskade oss och dog för oss. Gud skänkte oss allt livet för att vi tillhör honom och bara i honom kan vi ta del av Guds kärlek. En sådan kärlek som Gud Fader har till Sonen, en evig och helt perfekt kärlek som ingenting kan separera oss från är det.

Förstår ni nu hur missvisande det kan vara att utan vidare förklaring predika en Gud som älskar alla, även om det finns sanning i detta. Gud har inte valt att frälsa alla utan att utöva både nåd och rättvisa, liksom att uppenbara både kärlek och vrede. Den kärleken vi talar om här har alltså inte Gud till alla människor. Guds kärlek har aldrig varit villkorslös eftersom han kräver tro och omvändelse av alla människor. Vi är dock så fördärvade att frälsningen måste komma helt från honom, på sätt och vis ändå villkorslöst för den nu troende.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kvinnliga pastorer

Tio argument mot kvinnligt ledarskap (i kyrkan och hemmet) I. Skapelseordningen och undervisningen När Paulus skriver att en kvinna inte får undervisa en man hänvisar han till skapelseordningen. För mannen skapades först och sedan kvinnan åt mannen, inte mannen åt kvinnan. Mannens auktoritet över kvinnan visades redan i hur hon skapades ur honom, och utövades när mannen namngav henne och fick råda över henne . Djävulen är en skicklig teolog, men respekterar inte Guds ordning. Därför vände han sig till kvinnan först för att Djävulen hånade Guds ordning. Även om Paulus säger att kvinnan inte är tillåten att undervisa, finns tillfällen då kvinnor faktiskt är kallade till undervisning. Detta är ingen motsägelse. Det handlar om Guds skapelseordning och rollerna han givet människan, hur Gud vill bli tillbedd och slutligen ärad i församlingen och hemmet. Kvinnan är alltså inte helt förbjuden att undervisa, men förbjuden att utöva auktoritet över män och undervisa sina män, med bet

Äktenskapsbryterskan

Bibelstället om Jesus och äktenskapsbryterskan är kanske mer kontroversiellt än vad många av er tror. Det tillhör inte bara ett av Nya Testamentets mest misstolkade avsnitt, det finns inte ens med i något tidigt manuskript. Avsnittet är inte ens författat av samma person som resten av Johannesevangeliet. Berättelsen om äktenskapsbryterskan är därför troligen ett senare tillägg. Ändå innehåller inte texten någon osanning gällande sin moraliska poäng eller om Kristus karaktär, men det i sig gör inte texten till skrift eller inspirerad av Gud, eller ens sann. Det finns många goda teologer och predikanter, men det vore likaså heresi att försöka klämma in vår favoritpredikan eller undervisning i skriften. Joh 8:3-11: "Då förde de skriftlärda och fariséerna till honom en kvinna som hade ertappats med äktenskapsbrott. Och när de hade ställt henne i mitten, sa de till honom: Mästare, denna kvinna greps på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. Och Mose har befallt oss i lagen, att s