Fortsätt till huvudinnehåll

Abortfrågan

Tio argument emot abort

I. Gud vill att vi uppfyller jorden

Gud vill att vi förökar oss och uppfyller jorden med gudaktiga barn. Abort är motsatsen till detta bud. Det bevisar inte att abort är mord, vilket det ändå är, men det förklarar abort som något som inte ligger i Guds vilja.

1 Mos 1:28: "Gud välsignade dem och sa till dem: Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden."

1 Mos 9:1: "Och Gud välsignade Noa och hans söner och sa till dem: Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden."

II. Barn är en gåva från Gud

Barn är en gåva från Gud. Om vi ska ära och älska Gud, förgör man då en gåva från honom? Om barn beskrivs i så höga ord som 'en gåva' borde aborter vara otänkbart för den kristna och vi borde istället vara tacksamma som föräldrar.

Ps 127:3: "Se, barn är en gåva från HERREN,"

III. Gud utvalde oss innan världen

Gud har utvalt människor till både frälsning och dom innan världens grund var lagd. Han kände oss och älskade oss redan innan vi var födda. För det är han som skapat och format oss. Vi har inte rätt att ta ett oskyldigt liv som är älskat av Gud.

Ef 1:4: "Han [har] innan världens grund blev lagd utvalt oss i honom"

IV. Gud formade oss redan i moderlivet

Jer 1:5: "Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig,
och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig."

V. Gud var med oss redan i moderlivet

Ps 22:11: "På dig är jag kastad ända från modersskötet,
redan i moderlivet var du min Gud."

Ps 71:6: "Du har varit mitt stöd ända från moderlivet,
du har förlöst mig ur min moders liv, dig gäller alltid mitt lov."

Job 31:15: "Har inte han som skapade mig i moderlivet skapat också dem?
Är det inte en enda som har berett oss i modersskötet?"

VI. Vi var syndare redan i moderlivet

Alla människor föds i synd men redan vid livmodern är vi syndare av naturen. Det här betonar inte bara människans natur och behov av frälsning, men också att det finns ett människovärde redan i magen.

Ps 51:7: "Se, i synd är jag född, och i synd blev jag till i min moders liv."

VII. ... som alla behöver Kristus

Bibeln säger att vi måste bli pånyttfödda för att undslippa vreden. Även om ni tidigare gjort en abort finns förlåtelse för den som är i Kristus, men vill vi beröva barnen livet och Guds kall till omvändelse och tro?

VIII. Abort påminner om barnoffer

I Gamla Testamentet beskrivs hur hedningar offrade sina barn åt avgudar för att bli välsignade med välstånd och förmån. Abortindustrin lockar med samma sak i dag: Om du bara offrar ditt barn till oss räddas din skolgång, karriär, kropp, hälsa och fria sexualitet. I Israel straffades sådant med döden.

3 Mos 20:2: "Du skall säga till Israels barn: Om någon av Israels barn eller av främlingar som bor i Israel ger någon av sina avkomlingar åt Molok, skall han straffas med döden."

IX. Lagen erkänner det ofödda barnet

Den mosaiska lagen som lär oss så mycket om vad synd är och hur Guds karaktär är, även den adresserar det ofödda barnet och utkräver liv för liv.

2Mo 21:22-24: "Om män kommer i gräl med varandra och någon av dem stöter till en havande kvinna så att hon föder fram sitt foster, men ingen annan olycka sker, då skall han böta vad kvinnans man ålägger honom och betala efter skiljedomares prövning. Men om det sker en olycka skall liv ges för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand, fot för fot,"

X. Gud hatar den som utgjuter oskyldigt blod

Om vi kan hålla med om att abort är mord, åtminstone i Guds ögon, kan vi titta på bibelverser som behandlar detta och brottets moraliska straff. Vi ser i lagen att straffet för dödandet av det ofödda barnet är detsamma både för mord och barnoffer till avgudar. Skriften kunde inte vara tydligare i frågan: Abort är mord och i varje mord finns minst en mördare.

2 Mos 20:13: "Du skall inte mörda."

2 Mos 21:12: "Den som slår någon så att han dör, skall straffas med döden."

1 Mos 9:5: "Jag skall utkräva det av alla djur, likaså av människorna. Av var och en som dödar sin broder skall jag utkräva den människans liv."

Ord 6:16-17: "Det finns sex ting som HERREN hatar, sju som han avskyr: ... händer som utgjuter oskyldigt blod,"

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt vittnesbörd

Det är en stark kontrast mellan livet före och efter Kristus invaderade det. Innan Jesus fann jag bara glädje i det världsliga. Det var droger, alkohol och saker för depraverade för min milda blogg. Glädjen var alltid intensiv men likaså var den kort. Jakten på ett värre rus för att undkomma meningslösheten blev som ett andligt sökande av religiösa proportioner, som om det fanns ett evigt rus att leva. En frälsning för den som inte tror på något. Detta var jakten på en frälsning utan Gud. Om jag bara visste att det var motsatsen som väntade, domen och döden. Jag var död liksom alla människor utanför Kristus bedragna av sin fria vilja.
Livet innan Kristus
Jag minns två tripper som tydligast från min tid i drogträsket. Den första var när jag var hög på hallucinogena. Det var i mitt vardagsrum efter att ätit en påse fröer som klockan gick, men ingenting hände. Så jag svalde ännu en hel påse fröer, fastän jag redan konsumerat långt över rekommenderad dos. Då hände det snart något. Även om m…

Ty så älskade Gud världen

Ty så älskade Gud världen


En missförstådd vers
Joh 3:16: "Ty så älskade Gud världen att han gav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv."

John 3:16 är en av Bibelns mest missförstådda verser. Liberalteologer älskar att använda versen till förmån att predika universalism och egenvärde. Vad man missar är att versen avslutas med att peka på Kristus som den enda räddningen för ens en endaste i världen. Alla står inför Guds vredes dom som är utanför Kristus. Att texten ger oss Jesus Kristus som enda räddning från vreden är en stark indikation på att världen inte är älskvärd. Att Gud älskade världen visar istället hur stor Guds kärlek måste vara för att kunna utge sin egen Son för den. Versen visar inte människans storhet, den pekar istället på Guds storhet och människan som oförtjänt. Tänk attså(!) älskade Gud världen att han kunde utge sin enfödde Son.
1Joh 2:15-17: "Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om…

Kvinnliga pastorer

Tio argument mot kvinnligt ledarskap

I. Skapelseordningen och undervisningen
När Paulus skriver att en kvinna inte får undervisa en man hänvisar han till skapelseordningen. För mannen skapades först och sedan skapades kvinnan åt mannen, inte mannen åt kvinnan. Adams och mannens auktoritet över kvinnan uppenbarades redan genom att kvinnan skapades ur honom och den utövades ännu mer när han var den som namngav henne och skulle råda över henne. Paulus utvecklade argumentet med Evas lagöverträdelse, för det var hon som blev bedragen. Djävulen är en skicklig teolog, men respekterar inte Guds ordning. Därför vände han sig till kvinnan först istället för till Adam. Djävulen hånade skapelseordningen genom hur människan föll.
Ändå nämner Paulus tillfällen då kvinnor är kallade till undervisning. Kvinnan är alltså inte förbjuden att undervisa varken i församlingen eller hemmet. Hon är förbjuden att utöva auktoritet över män eller att undervisa en man. Därför blir kvinnor istället särskilt kallade …